Starta en shop med Squarespace

Ska du sälja produkter på din hemsida? Åh vad spännande! Att driva e-handel är så smidigt med Squarespace, och det är skönt att ha allt på en plattform. Du kommer kunna flexibelt baka in dina produkter på hela din sajt, och se all statistik på samma ställe.

Du behöver uppgradera till minst ett Business-konto för att kunna integrera e-handel på din sajt. Men du behöver inte fatta det beslutet nu. Du kan bygga till en webbshop på din hemsida oavsett vilket template du valt, även om vissa templates såklart är bättre lämpade för en e-handelssajt än andra. När och om du känner att du vill ha en shop på din sajt kan du uppgradera ditt abonnemang, och kanske byta template.

Om din sajt kommer vara huvudsakligen en shop så bör du kika på de abonnemang som syftar specifikt till detta. De har en högre månadsavgift, men du behåller mer av dina intäkter och har fler valmöjligheter för din shop.

Hur tar man betalt i sin Squarespace-shop?

Med Squarespace tar betalt med hjälp av Stripe och/eller PayPal: Två säkra, flexibla och pålitliga tjänster för betalningar online. För dina kunder så innebär det att de kan betala med en rad olika kort och tjänster, så som VISA, MasterCard, American Express, Apple Pay och PayPal.

Både Squarespace och dessa tredjepartstjänster tar några procent av dina intäkter i transaktionsavgift. Squarespace tar 3% (0% om du har ett Commerce-abonnemang), och du kan läsa mer om Stripes och PayPals avgifter på respektive sajt:

Stripe

PayPal

Hur går det till när man säljer och får betalt då?

Jo, när en kund lägger en beställning får både du och kunden ett bekräftelsemail. Hur dessa mail ser ut bestämmer du i dina shopinställningar.

Sedan får du en utbetalning till ditt konto hos PayPal eller Stripe där alla detaljer står om köpet och kunden. Denna summa är då minus transaktionsavgifter.

Sedan får du välja vad du ska göra med pengarna: behålla på ditt konto eller betala ut till ditt bankkonto. Det är upp till dig att se till så att det läggs undan pengar för moms och skatt, och att ditt företags inkomster bokförs korrekt. Om du är osäker på de här bitarna (som jag är i allra högsta grad), så fråga någon lämplig person om hjälp: Skatteverket, en kompis eller kollega som har koll på bokföring, et.c. Reglerna kan se väldigt olika ut beroende på din bolagsform, vilken typ av produkter du säljer och till vilka, så var beredd på en ganska jobbig inlärningskurva i början. När du väl har ditt system på plats kommer det rulla på smidigt!

Kan jag visa priser och ta betalt i SEK?

Japp! Och i många andra valutor också. https://support.squarespace.com/hc/en-us/articles/...

Kan jag erbjuda rabatter eller gratiserbjudanden?

Absolut. Det finns stöd i Squarespace för att skapa reapriserrabattkoder och presentkort.

Kan jag ge mina kunder pengarna tillbaka om de inte är nöjda?

Självklart. Det går att betala tillbaka en kund med ett enkelt knapptryck.

Kan jag sälja prenumerationstjänster?

Squarespace har inget eget stöd för återkommande betalningar i stil med en prenumeration. Men det finns tredjepartstjänster som går att koppla samman med Squarespace som låter dig göra detta. Moonclerk är ett exempel, som Squarespace har en guide för.

Hur funkar det med frakt och moms?

Sånt ställer du in i dina inställningar för shoppen och för dina produkter. Du kan ange hur mycket moms du vill ta i olika länder, och hur den ska visas. Och du kan skapa olika fraktalternativ för olika slags produkter, med olika priser för inrikes och utrikes frakt.

Vilka slags produkter kan jag sälja?

Du kan skapa 3 slags produkter i din Squarespace-shop:

Fysiska produkter: Dessa är produkter som ska levereras till en fysisk adress.

Digitala produkter: Om du säljer en nerladdningsbar produkt kommer du kunna ladda upp filen i produkten och när kunden har betalat får de en länk där de kan ladda ner produkten.

Tjänster: Dessa produkter syftar då till en tjänst du utför, och det finns ingen frakt involverad.

Läs mer om Squarespaces e-handelslösningar här: https://support.squarespace.com/hc/en-us/articles/...