Skriv ditt första blogginlägg

Att skapa blogginlägg i Squarespace liknar i mångt och mycket att skapa sidor. Varje blogginlägg får ett namn, en url, en beskrivning, precis som en sida.

När du klickar på den där +-ikonen ovanför din inläggslista så kommer det upp en ruta där du dels skriver ditt inlägg och dels gör olika val och inställningar för inlägget. Så här ser det ut:

Som du ser längst upp i rutan så befinner vi oss på "Content"-fliken, alltså fliken för innehåll. Det är här vi skriver rubrik och text för vårt inlägg, och även sätter taggar och kategorier, slår av och på kommentarsfunktionen och sparar, schemalägger eller publicerar inlägget.

Klickar du i rutan för text så märker du att den här ytan fungerar på samma sätt som när vi redigerar sidor. Små ballongikoner dyker upp där vi kan lägga till block, och vi kan dra och släppa blocken på sidan. Allt du kan göra på sidor kan du alltså göra i ett blogginlägg: lägga in bilder, bildgallerier, YouTube-klipp, formulär, et.c. Och du kan lägga in avskiljarlinjer med "Line"-blocket och skapa luft mellan bilder och text med "Spacer"-blocket.

Så här kan ett exempelinlägg se ut där jag använt texter, bilder och linjer:

Det jag gjort här är:

- Skrivit en rubrik

- Lagt in en bild i början av inlägget

- Lagt in ett textblock och skrivit en inledande text (ingress) som jag markerat som "Header 3" (den minsta rubrik-storleken.)

- Lagt in en avskiljarline med "Line"-blocket

- Lagt in mer text

- Lagt in en bild som jag placerat intill texten genom att lyfta och släppa bilden ovanpå texten:

När du lyfter upp ett block från en sida eller inlägg, varesig det är en bit text, en bild eller något annat, så ser du alltid var blocket kan hamna genom att hålla musknappen nertryckt och hovra över sidan. Svarta linjer dyker upp som visar var du kan släppa blocket. Ibland kan det krävas lite precision för att få ett block att hamna där du vill, men med övning så kommer du få kläm på det.

Med hjälp av det block som heter "Spacer" kan du designa din sida nästan exakt som du vill. Vill du ha en bild mindre och centrerad i mitten av inlägget? Lägg Spacers vid sidorna av bilden och tryck ihop den till önskad storlek:

Screen Shot 2017-12-01 at 12.12.41.png

Genom att placera ut Spacers, arrangera dem i förhållande till andra block och dra i reglagen för att göra dem högre eller bredare, har du maximal kontroll över hur saker och ting ligger på din sida eller i ditt inlägg. Smidigt va?

Taggar och kategorier ("Tags" och "Categories")

Okej! Vi är klara med själva inlägget tillsvidare. Innan vi kikar vad som finns i de andra flikarna ska vi kategorisera och tagga vårt inlägg.

Hur ska man tänka här? En tumregel: Kategorier är färre och bredare. Taggar är specifika och kan vara väldigt många. 

Vilka huvudsakliga ämnen handlar din blogg om? För en hälsoblogg kanske det är kost, träning och psykologi. För en matblogg kanske frukost, huvudrätter, desserter och tilltugg. Dessa är då dina kategorier. Sedan kan några fler kategorier tillkomma för inlägg som handlar om saker som inte direkt relaterar till din sajts huvudsakliga nisch, t.ex. "Vardag" och "Övrigt".

Taggar då? Jo det kan vara mer specifika ämnen eller aspekter av ett ämne som du vet att du kommer nämna i fler inlägg, och kanske i inlägg som tillhör olika kategorier. I hälsobloggexemplet kanske du har en tagg som heter "förbränning". Förbränning kan man prata om både i förhållande till träning och kost. Och i matbloggsexemplet så kan en tagg vara "glutenfritt". Du kan ha glutenfria recept inom samtliga av dina kategorier.

För min exempelsajt skapar jag en huvudsaklig kategori som heter "Landskap", för landskapsfotografi, och sen taggar jag inlägget med detaljer som jag tänker att en besökare kanske vill filtrera efter: "sommar", "träd", "hav" och "sol":

Det kan vara svårt att veta exakt hur man vill kategorisera och tagga sin blogg när man precis börjar, så tänk inte för mycket på det. Välj en handfull kategorier att använda och skapa taggar för de nyckelord du nämner i inlägget. Ju mer du publicerar, desto mer märker du vilka dina primära ämnen egentligen är, och vilka nyckelord som är mest återkommande. Du kan då byta namn på, ta bort eller kombinera dina kategorier och taggar senare. (Detta visar jag hur du gör i ett senare avsnitt.)

Så, vad finns i de andra flikarna? Vi klickar vidare till...

Options

Här sätter du en utvald bild för inlägget, skriver ett eventuellt utdrag om du vill, samt gör författar- och url-inställningar.

Det är alltid bra att välja ut en Thumbnail image för ditt inlägg. Det är denna bild som visas som miniatyr dels inom din sajt och dels när du delar det i sociala medier eller chattappar. En länk med tillhörande bild är alltid mer lockande att klicka på.

Detsamma gäller Excerpt - den inledande textsnutten. Här kan du med fördel kopiera och klistra in ev. ingress från ditt inlägg och använda som utdrag. Eller så skriver du en ny sammanfattande eller lockande beskrivning av vad ditt inlägg innehåller. Tänk på att det är denna text, (iallafall de första meningarna av den) som visas i sökmotorer och sociala medier, så lägg lite tid på att göra den så bra som möjligt. Se till att få med de huvudsakliga nyckelord som inlägget handlar om.

Vad gäller Post URL så behöver du i regel inte tänka på det. Dina inlägg får automatiskt en url när du sparat eller publicerat det, och denna url utgår ifrån rubriken du satt på inlägget. Men ibland vill man kanske ändra url-en till något kortare eller mer sökbart, och då är det här man gör det.

Vad är Featured post, kanske du undrar? Du kan kryssa i detta val om du vill markera ditt inlägg som utvalt. Det gör att du senare, om du t.ex. använder ett block som heter "Summary block" för att visa blogginlägg i listor på din sajt, kan välja att bara visa utvalda inlägg.

Detsamma gäller kategorier och taggar: Du kan skapa Summary-block som bara visar inlägg med en viss kategori eller tagg. Väldigt smidigt om du t.ex. vill göra ett bloggindex eller särskilda ämnessidor på din sajt.

Vi går vidare till nästa två flikar.

Location

Den här funktionen använder jag aldrig och jag misstänker att den inte är relevant för det flesta. Men om du vill så kan du platsmarkera ditt inlägg, med adress och kartposition och allt.

Social

Om du har sociala medie-konton länkade till din blogg så kan du aktivera autopublicering till dessa här:

Här kan du välja vad som ska visas när Squarespace delar det här inlägget i de nätverk du aktiverat. (Du kan alltid välja vilka nätverk du vill dela till för varje specifikt inlägg, ingenting kommer att delas utan att du aktivt valt det.)

Du kan antingen skriva en kort text själv, eller använda de kortkoder som beskrivs i pop-uprutan. Skriver du "%t" till exempel så är det inläggets titel (rubrik) som kommer visas tillsammans med länken och, beroende på nätverk, även din utvalda bild och ditt utdrag.

Nu är det dags att spara inlägget! Vi går tillbaka till Content-fliken och klickar på Save längst ner i rutan. Nu sparas mitt inlägg som ett utkast.

Efter att du sparat ditt utkast kan du även redigera inlägget direkt i bloggvyn, genom att klicka på inlägget i inläggslistan. Detta kan ofta vara att föredra, för då ser du exakt hur ditt inlägg kommer se ut på sajten när det är publicerat. När jag skapar ett nytt blogginlägg så gör jag oftast minsta möjliga i rutan, sparar och sen jobbar jag klart inlägget i den här vyn:

När du är klar med ditt inlägg kan du antingen publicera det direkt eller schemalägga det. Även detta gör du i Content-fliken i rutan som du får upp genom att klicka på inlägget i inläggslistan och klicka på "Edit". Längst ner till höger i rutan står det nu "Draft" (utkast). Klickar du där kan du välja "Published" (publicera inlägget direkt), "Scheduled" (schemalägg publicering) eller "Needs review" (markera att utkastet ska ses över och publiceras senare).

Jag väljer att schemalägga mitt inlägg till senare och klickar på "Scheduled". Det kommer då stå Scheduled, och under det "Publish now". Jag klickar på "now" för att ställa in när inlägget ska publiceras:

Squarespace använder 12-timmarsformat för tid, så dubbelkolla AM/PM innan du schemalägger. Annars kanske ditt inlägg går ut kl. 2 på natten istället för kl. 2 på eftermiddagen. (Det har hänt mig flera gånger...)

Sådär! Första inlägget är publicerat.