SEO-optimera din sajt

Squarespace är i grunden SEO-optimerat. Tanken är att du som sajtägare inte ska behöva installera särskilda plugins eller grotta ner dig i detaljer för att hålla din sajt sökbar. Här kan du läsa mer om hur Squarespace optimerar SEO åt dig: https://support.squarespace.com/hc/en-us/articles/...

Med detta sagt så finns det absolut viktiga bitar som du har kontroll över och bör tänka på för att din sajt ska vara så "hittbar" som möjligt. Dessa är:

Sajtbeskrivningen som visas i sökmotorer

Denna kan du skriva in under Settings > Marketing > SEO > Search Engine Description. Se till att den pitchar och beskriver din sajt bra, och gärna innehåller viktiga nyckelord som du vill hittas genom.

URL-strukturen på dina sidor

Även dessa kan du se under Settings > Marketing > SEO, men de bör ha ett bra format automatiskt så de behöver du nog inte tänka så mycket på.

Titeln på dina bilder

Genom att skriva in beskrivande (och sökvänliga) titlar på dina bilder ökar du chansen att få trafik via nyckelorden i dina bilder

När du lägger in en bild på en sida eller i ett blogginlägg finns där en ruta som heter Filename. Där är det bra att skriva något beskrivande:

Du bör också skriva en bildtext som innehåller nyckelord för bilden. Under "Design"-fliken kan du sen välja att dölja bildtexten om du vill, men det bra att den ligger där ändå för den blir nämligen bildens "alt-text", och det är den texten sökmotorer använder för att tolka din bild och ranka den i sökresultaten:

Sidtitlar på dina sidor

Du vet, Page Title-fältet i dina sidors Settings. Det som inte behöver vara samma som Navigation Title, alltså vad sidan heter i navigationsmenyn. Vad du döper dina sidors Page Title till spelar stor roll i hur väl de kan hittas i sökmotorer. Så välj passande namn här.

Dina kategorier och taggar

Genom att skapa kategorier för dina topp 3-4 ämnen, och publicera många blogginlägg under dessa kategorier, låter du Google och andra sökmotorer veta att det är detta som din sajt handlar om. Och det gör att du rankar bättre på dessa sökord. Så välj passande kategorinamn.

Detsamma gäller taggar. De hjälper inte bara dina läsare att navigera bland ditt innehåll utan även sökmotorer.

Rubriker i dina sidor och blogginlägg

Sökmotorer går även på rubriker, (Heading 1 och Heading 2), när de ska avgöra vad ditt innehåll handlar om. Så jobba flitigt med beskrivande rubriker och underrubriker i dina sidor och inlägg. Det ökar även läsbarheten för dina texter.

URL:er till dina sidor och blogginlägg

Ett blogginläggs URL spelar stor roll för sökmotorer. När du skapat ett blogginlägg och sparat det som utkast bildas en länk till det inlägget. Du kan skräddarsy denna länk i ditt inläggs redigeringsläge, under Options > Post URL. T.ex. genom att ta bort onödiga ord och lägga till viktiga nyckelord.

Läs Squarespaces tips på vad du själv kan göra för att öka din söktrafik: https://support.squarespace.com/hc/en-us/articles/...