Gör shopinställningar

Att starta en shop och skapa produkter är busenkelt i Squarespace. Men att ta betalt på rätt sätt, med rätt fraktavgift och moms, är lite knepigare. Jag ska nu visa vilka inställningar vi kan göra i vår Squarespace-shop.

Vi går in på Settings från huvudmenyn och scrollar ner till Commerce:

Screen Shot 2018-01-24 at 11.38.21.png

Payments har vi redan varit inne på tidigare, då vi bytte valuta i vår shop. Men för att faktiskt kunna ta betalt behöver vi aktivera ett betalsätt. I Squarespace kan vi använda PayPal och/eller Stripe för detta. Båda två är enkla att komma igång med.

PayPal skapar du ett företagskonto hos och så snart du uppgraderat ditt Squarespace-abonnemang kan du koppla samman din PayPal-adress med din sajt och börja ta betalt direkt.

Med Stripe klickar du bara på knappen och följer de instruktioner som kommer upp:

Här skriver du in uppgifter om dig och ditt företag, samt vilket bankkonto du vill ha dina utbetalningar till. Sen kopplar du samman ditt nya Stripe-konto med din Squarespace-sajt och du är good to go.

Både Stripe och PayPal agerar sedan mellanhänder för din försäljning. Din kund betalar genom dessa tjänster, pengarna kommer in på ditt Stripe- eller PayPal-konto och sen får eller gör du dina utbetalningar från dessa konton, minus avgifter, till ditt företags bankkonto. Det är då upp till dig att bokföra din försäljning och lägga undan momsen.

Moms

Ja, det här med moms. Hur funkar det då? Här är det allra bästa att fråga Skatteverket vilken moms du ska ta på dina produkter, för det är olika procent som gäller beroende på vad för slags produkt och till vilka länder du säljer.

På en av mina sajter säljer jag digitala produkter till privatpersoner i hela världen. Där är det 25% moms som gäller inom Sverige, andra procent som gäller för olika EU-länder, och ytterligare andra regler för länder utanför EU. Jag har fått fråga både Skatteverket och min bokföringsfirma om hjälp flera gånger för att förstå hur jag ska göra, för moms är verkligen ingen enkel sak. Så det bästa tipset jag kan ge här är: Be om hjälp.

Men vad gäller dina sajtinställningar så kan du på sidan "Taxes" lägga in olika momsregler för enskilda land. Kommer du bara sälja inom Sverige så lägger du alltså in en momsregel för det, så appliceras den momsen på alla dina priser:

Frakt

Om du säljer fysiska produkter så tillkommer frakt på dina priser. Du kan lägga in fraktalternativ och priser på sidan "Shipping":

Här finns funktioner för att snabbkalkylera frakt för olika leverantörsfirmor, eller ta betalt utefter vikt på beställningen. Beroende på vad för slags produkter du säljer så kommer dina fraktalternativ variera, så du vet bäst vilken metod som passar dig.

Det enklaste alternativet är nog att bestämma ett fast fraktpris ("Flat Rate"), oavsett produkt, men kanske med tillägg baserat på antal produkter i beställningen:

Du kan sen begränsa fraktalternativet bara till Sverige:

Vill du frakta till hela världen så kan du lägga in olika fraktkostnader för t.ex. inom EU och utanför EU.

Övriga shopinställningar

På sidan "Checkout" kan du göra en rad inställningar för hur köpupplevelsen ska gå till för dina kunder:

Här kan du bland annat ställa in att din kunds land ska vara Sverige per automatisk, ge din kund möjlighet att prenumerera på ditt nyhetsbrev i samband med köpet, och välja att visa eller dölja hur många produkter du har i lager.

Scrollar du ner lite på sidan så hittar du också en sida där du kan lägga in texter om köpvillkor, returpolicys och annan information som alltid är bra att ha om du är seriös med din verksamhet.

Du hittar också en sida där du bestämmer hur momsen ska visas på kundens kvitto, något som är särskilt viktigt om du säljer till företag.

Den sista sidan vi ska kika på är den som heter "Notifications", för där gör du inställningar för de bekräftelsemail som automatiskt går ut till både dig och dina kunder vid olika tillfällen:

Det första du vill göra här är kanske att ändra vilken e-postadress kunder kan besvara automatiska mail till, ("Customer Support Email: Reply-To".) Ställ in så att de mailen kommer till en e-postadress som är associerad med din sajt.

Du kan också ställa in så att alla automatiska mail dina kunder får ser ut att komma från dig personligen och inte från Squarespace, ("Customer Support Email: From".) Notera dock Squarespaces disclaimer här att du bör äga domänet för din e-postadress. Om du använder en gmail.com-adress så riskerar du att dina mail hamnar i mottagares skräppost.

Det du sen kan göra på den här sidan är att gå in och redigera alla de automatiska mail som skickas ut, t.ex. vid en genomförd beställning (Order Confirmed), vid leverans (Order Fulfilled) och vid retur (Order Refunded). Det är alltid bra att ändra så att det känns mer personligt. Vissa delar av texten kanske du kan ta bort.

När du är inne och redigerar ett mail så ser du mallen för mailet till vänster och en förhandsgranskning av ett exempelmail till höger, så det är lätt att se var du ska ändra:

Det jag skulle göra här om jag bara säljer inom Sverige är att översätta all text i mina mail till svenska och sätta en mer personlig prägel på dem.

Var dock försiktig och ändra bara den läsbara texten, inte teckenkombinationer som %s eller snabbkoder som {website.siteTitle}. Dessa är koder som hämtar in information automatiskt. {website.siteTitle} betyder alltså "Frida Larsson Fotograf" eftersom det är namnet på min hemsida.

När du redigerat klart kan du skicka ett testmail till dig själv för att se exakt hur mailet kommer se ut för din kund.

Innan du tar din shop live...

Innan du kan ta din sajt, och därmed även din shop, live och börja ta betalt så behöver du uppgradera ditt Squarespacekonto. Du kan redan nu testshoppa på din sajt och få en känsla för hur processen fungerar, men du kommer inte att kunna gå hela vägen igenom ett köp förrän du uppgraderat ditt abonnemang.

När du väl gjort det: testa alltid att gå igenom hela köpprocessen själv. Kontrollera att allt ser ut som det ska, gå till kassan, skriv in din uppgifter, se så att frakt och moms stämmer, och köp dina egna produkter, kolla så att orderbekräftelser kommer fram och pengarna dras korrekt.

Du kan ta bort dessa testordar och returnera pengarna till dig själv senare, och då kan du känna dig trygg i att din shop fungerar bra för dina första kunder. Det är alltid bra att veta exakt vad man kan förvänta sig när det blir skarpt läge. =)