Din innehållsplan, och hur du skriver bra blogginlägg

Det är en sak att veta hur man ska publicera ett inlägg i sin blogg. Men hur skapar man riktigt bra innehåll? Innehåll som blir läst, kommenterat och delat. Innehåll som lockar sökmotortrafik. Det ska vi ägna ett avsnitt åt nu.

Vad är bra innehåll?

Det som skiljer omtyckt och populärt innehåll från innehåll som inte når ut och inte får stor genomslagskraft är att bra innehåll har skapats med mottagaren i fokus. Det vill säga: Innehållsskaparen har inte bara skrivit om sig själv och sina egna intressen, utan har skapat innehåll som ska vara till nytta för andra. När är ett innehåll till "nytta" för någon? Jo, när det antingen underhållerinformerar eller inspirerar. Om din blogg ska nå ut till många och bli omtyckt så behöver du alltså skapa innehåll som fyller något av dessa tre behov, eller rent av alla tre.

Fundera till exempel på vilket slags innehåll du oftast söker dig till eller prenumererar på: Vad får du ut av det? På vilka sätt är det av värde för dig?

Din innehållsplan (och varför du bör ha en)

Det första, och viktigaste, du behöver ha på plats för att kunna skapa bra innehåll är en plan. Detta brukar kallas för en "innehållsstrategi" eller "redaktionell kalender". Du börjar med att fundera igenom till vem din blogg vänder sig, (din målgrupp), och vilka av din målgrupps behov som ditt innehåll ska fylla. Vilka problem, utmaningar, drömmar och mål har dessa människor? På vilka sätt kan du hjälpa dem?

Om du säljer tjänster eller produkter på din sajt så bör du ha detta i åtanke med din innehållsstrategi, så att du riktar ditt innehåll mot samma grupp som kan tänkas vara intresserade av det du säljer. Annars kommer ditt innehåll dra trafik till din sajt, men dessa besökare kommer inte stanna kvar på sajten och kommer inte följa dig, anlita dig, köpa av dig, et.c. Skapa alltså innehåll åt de slags personer din övriga verksamhet vänder sig till.

Steg nummer två när du har din innehållsstrategi är att samla idéer för inlägg, bestämma när och hur ofta du ska publicera nytt innehåll, samt göra en mall för hur ditt innehåll ska se ut. Enhetlighet och kontinuitet är viktiga faktorer för att göra ett pålitligt intryck på läsare. En amatör kanske publicerar sporadiskt med ogenomtänkta och slarvigt utformade inlägg, alla med olika slags bilder och färger och formatering som ger ett spretigt intryck. Men ett proffs följer ett regelbundet publiceringsschema, har en tanke med sitt innehåll och följer en mall med sina inlägg som är lätt för läsarna att känna igen.

Ett blogginläggs anatomi

Det finns förstås många sätt att utforma bra blogginlägg, det är ingen exakt vetenskap. Men det finns några bra grundregler som man kan förhålla sig till. Du vill antagligen att ditt innehåll ska:

1. Fånga uppmärksamhet (grafik och rubrik)

2. Locka till läsning (grafik och ingress)

3. Behålla intresset hela vägen (själva innehållet och hur det är strukturerat)

4. Agera (genom att kanske prenumerera på ditt nyhetsbrev, boka ett möte, köpa en produkt, et.c.)

5. Stanna kvar hos dig även efteråt (genom att ta del av mer innehåll, prenumerera, et.c.)

Hur skapar man innehåll som lyckas med alla fem punkter? Nedan är ett exempel på hur man lägger upp ett bra blogginlägg:

ett blogginlaggs anatomi.png

1. Rubrik

Rubriken är den i särklass viktigaste aspekten av ditt innehåll. Varför? För att det är den som avgör om någon överhuvudtaget överväger att läsa eller titta på ditt innehåll. Lägg alltså lite extra tid och energi på att sätta en bra rubrik. Se till så att den:

- Är så kortfattad och lättbegriplig som möjligt

- Gärna innehåller relevanta söktermer

- Väcker intresse och lockar till klick

2. Blogg-grafik

För tio år sedan fungerade det alldeles utmärkt med helt textbaserade blogginlägg. Det var så spännande med bloggmediet överlag att man hade gott om tålamod med anonyma textlänkar och långa textväggar till blogginlägg, utan en enda bild.

Idag ser det väldigt annorlunda ut. Internet svämmar över av extremt välskrivet, vackert illustrerat och ofta interaktivt innehåll som drar blickar och delas hejvilt. Vi dömer i allra högsta grad "boken efter omslaget" när vi klickar på länkar i sociala medier så genom att ha en bild till varje inlägg ökar du alltså chansen rejält att någon klickar.

Att ha tillhörande bilder till varje inlägg är viktigt även internt på din hemsida. När du länkar till, och visar upp, ditt innehåll på olika ställen på din sajt så kommer du använda dig av det så kallade "Summary"-blocket. Om du då inte har bilder ("thumbnail images" som de heter), till dina inlägg så kommer bara trista textlistor att visas. Och det är inte särskilt lockande för en läsare.

Även om det kan funka utmärkt att använda i princip vilken relevant och snygg bild som helst som blogg-grafik, så finns det fördelar med att även ha inläggets rubrik i bilden, samt kanske även din logga och webbadress. Då blir bilden som ett prydligt omslag till ditt innehåll, plus att alla som snubblar över bilden online kan härleda den till din hemsida. Du har alltså mycket att vinna på att designa dina bloggbilder för hand, utefter en mall som du själv utformat.

Ett ytterligare argument för specialdesignade blogg-bilder är Pinterest. Pinterest har blivit en av internets största sökmotorer, och dessutom ett sätt för många att spara bra innehåll som de hittar och dela det med andra. Det vore alltså att gå miste om potentiellt stora mängder gratis trafik att inte göra din sajt åtminstone lite Pinterestvänlig. Genom att ha minst en bild i ditt inlägg så möjliggör du för Pinterestanvändare att spara och dela ditt inlägg.

3. Ingress

Ingress är journalistspråk för det inledande stycket av din text. Här sammanfattar eller "pitchar" du resten av innehållet i inlägget, så ingressen kan ses som en förlängning av rubriken, vars syfte är att få läsaren att läsa vidare.

Håll din ingress ca. 2-4 meningar lång och formatera den gärna i fetstil eller lite större text. Ingressen kan du sedan använda som "Excerpt" under "Options"-fliken på ditt blogginlägg. Då är det denna korta text som visas som utdrag, inte bara på din sajt utan även i sökmotorer och om du delar inlägget i sociala medier. Med en välskriven och lockande ingress/utdrag ökar du ytterligare chansen att någon klickar in på ditt inlägg.

4. Text

När du sedan skapar själva innehållet, tänk på att göra det luftigt, lättläst och uppdelat i mindre delar.

Använd dig av underrubriker, bilder, punktlistor och numrerade listor, skiljelinjer, et.c. Lägg in länkar när du refererar till saker och länka även till annat innehåll på din sajt när du får tillfälle.

5. CTA - "Call to action"

När läsaren når botten av ditt inlägg har du förhoppningsvis hållit ditt löfte och gett hen något av värde. De har lärt känna dig lite, och du har vunnit deras förtroende och gillande. Det här är det bästa läget att be om något tillbaka, rekommendera något, eller föreslå att läsaren ska göra någonting. Ta tillvara på det här tillfället, och tänk noga igenom vad du helst vill att de gör innan de går. Du bör inte be dem göra tre olika saker, det förvirrar och överväldigar. Välj en huvudsaklig CTA och gör den tydlig.

Några exempel:

- Dela (Om spridning av ditt innehåll är ditt viktigaste mål, be läsaren att dela ditt inlägg.)

- Kommentera (Om feedback och diskusson är ditt mål, uppmana till kommentarer.)

- Prenumerera (Om du vill skapa en mer långsiktig relation med läsaren, uppmana dem att prenumerera på din blogg eller ditt nyhetsbrev. Lägg med fördel ett formulär direkt här, med hjälp av "Newsletter"-blocket.)

- Kontakta dig (Om du hoppas på nya kunder eller samarbeten, bjud in läsaren att ta kontakt med dig.)

- Boka/Köp (Om ett evenemang eller en produkt vore nästa logiska steg för en engagerad läsare, lägg en köpknapp i slutet av ditt inlägg.)

6. Funktioner

Slutligen så kan du avrunda ditt inlägg med en sista funktion eller uppmaning. Låt säga att läsaren har tagit del av ditt innehåll och följt din viktigaste uppmaning, kanske har de lagt en produktbeställning, skrivit en kommentar eller prenumererat på ditt nyhetsbrev. Underbart! Vad mer skulle de kunna göra innan de går? Vilka sekundära mål har du med ditt innehåll?

Ett bra val här är att försöka behålla läsaren på din sajt en stund till, genom att lägga en "Relaterade inlägg"-funktion här. Eller så kan du lägga extra stora dela-knappar till olika sociala medier här, eller ställa en fråga och uppmana till kommentarer.

Hur kan ett här inlägg se ut i praktiken? Här är ett exempel:

Screen Shot 2017-12-15 at 12.05.14.png

Ibland kan man med fördel spexa lite i sin rubrik, genom att formulera den mer målande, lockande eller provocerande. Andra gånger är kortfattad enkelhet den bästa vägen att gå. I det här fallet ville jag att min rubrik så tydligt som möjligt skulle förklara vad inlägget handlar om, varken mer eller mindre. Inget "Missa inte de 10 hemliga anledningarna till att så många företagare har nyhetsbrev, du kommer häpna över punkt 3!" med andra ord... ;)

Din blogg-grafik behöver inte vara något visuellt mästerverk. En avskalad bild med tydlig text ovanpå duger bra. I exemplet ovan har jag valt dokumenttypen "Social media" på Canva, lagt en bild i bakgrunden och sedan en halvt genomskinlig fyrkant ovanpå som jag lagt texten på. Jag har också lagt in n text med min hemsideadress i botten på bilden.

I ingressen väcker jag intresse genom att motivera varför ämnet är intressant och ge ett konkret exempel. Jag gillar att avsluta mina ingresser med en frågeställning, alternativt ett löfte om vad resten av inlägget kommer att erbjuda.

Sedan strukturerar jag upp mitt innehåll i en ordning som känns pedagogisk och som håller det löfte jag gav i ingressen. Mitt inlägg har två sektioner: ett om "varför" och ett om "hur", precis som rubriken antytt. Mina två underrubriker innehåller relevanta söktermer. Och jag använder mig av både punktlistor och numrerade listor för att göra min text mer lättläst och skumvänlig:

Screen Shot 2017-12-15 at 12.26.54.png

Vad är det naturliga nästa steget efter att ha läst mitt inlägg? Hur vill jag att en läsare ska interagera med mig? Jag avslutar mitt inlägg med en CTA om att anlita mig om man behöver hjälp med nyhetsbrev:

Screen Shot 2017-12-15 at 12.42.40.png

Eftersom att jag är en frilansande copywriter och webbdesigner så är min hemsidas främsta syfte att hjälpa mig hitta nya kunder. Hade jag haft en kurs relaterad till nyhetsbrev så hade jag istället använt den som CTA, för det hade varit det mest rimliga nästa steget för en läsare som vill lära sig mer om nyhetsbrev. En mindre tröskel att kliva över än att anlita mig.

Allra sist i mitt inlägg, som ett sätt att behålla min läsare en stund till, lägger jag länkar till andra inlägg på min sajt. Hade jag haft ett nyhetsbrev eller prenumerationsfunktion så hade jag dock lagt dem här istället. Varför? För att jag hellre hade skapat en mer långsiktig relation till min läsare än fått några till sidvisningar.

Ha alltid dessa tankar i bakhuvudet när du planerar och utformar ditt innehåll. Ja, ditt främsta syfte är att tjäna läsaren, att generöst ge värde till din valda målgrupp. Men du har ett syfte med ditt innehåll, och du kan skapa ditt innehåll på ett sätt som gynnar både din läsare och din verksamhet.