Så skapar du en innehållsstrategi och redaktionell kalender

 Guide så gör du en innehållsstrategi och redaktionell kalender

Att skapa bra och relevant innehåll för sin målgrupp har blivit en självklar del av mångas marknadsföringsstrategi. Men för att se goda resultat av det innehåll man skapar krävs en genomtänkt strategi. I det här inlägget visar jag dig hur du tar fram en innehållsstrategi, samt hur du planerar ditt innehåll med hjälp av en redaktionell kalender!

Varför behöver man en redaktionell kalender då? Är det inte bara att samla idéer på hög och publicera så ofta man kan? Mjo, visst kan den metoden räcka för en del, och säkert ge bättre resultat än om man inte skapat något innehåll alls. Ju mer relevant innehåll du har på din sajt, desto större chans är det ju att besökare hittar till dig från sökmotorer.

Men trafik i sig garanterar inga konkreta resultat. Det är din strategi och planering som möjliggör för dig att skapa innehåll som inte bara lockar din målgrupp till dig utan även förvandlar dem till följare och kunder.

Här är några av fördelarna med att jobba med en redaktionell kalender:

En kalender ger dig en bra överblick över alla dina kanaler

Blogg, nyhetsbrev, Instagram, YouTube… Att hålla reda på, och hålla igång, alla dessa plattformar kan vara en nästintill övermänsklig uppgift. Särskilt för en ensam företagare. Men det blir mycket lättare med en övergripande kalender där du planerar allt på samma ställe och knyter samman det till en helhet. Du får bättre rutin på hela ditt innehållsmaskineri.

En kalender minskar stress och idétorka

Sitter du ofta i sista minuten och kämpar för att komma på vad ditt nästa inlägg ska handla om? Sånt brukar kännas allmänt trist och gör även att kreativiteten kan gå i baklås. Om du har brainstormat och planerat i förväg har du alltid idéer att falla tillbaka på när inspirationen inte finns där. Du ger din kreativitet andrum.

En kalender gör det lättare att skapa balans och bra blandning i innehållet

En proffsig innehållsskapare tänker lite som en chefredaktör på en tidningsredaktion: Kanalen ska inte bara fyllas med det nya och oväntade utan mår även bra av återkommande avdelningar eller kategorier, månadsteman, en bra mix av olika ämnen, o.s.v.
Detta gör det inte bara lättare för dig att hålla dig inom din valda nisch och komma på idéer, det skapar också en bättre upplevelse för din målgrupp. De får en bra blandning av innehåll och vet vad de kan förvänta sig av dig.

En kalender låter dig skilja på din “chefredaktörshatt” och din “kreatörshatt”

Att hela tiden växla mellan planerings- och skaparläge är jobbigt för hjärnan. Du får bättre resultat om du medvetet “byter hatt” och går in i dina olika roller en åt gången.
Först jobbar chefredaktören och planerar fram ett bra innehållsschema för de kommande månaderna. Sen tar kreatören över och kan fokusera på att bara skapa. Sånt som kreatörer gör bäst.

En kalender gör det lättare att jobba med samarbetspartners

Alla tidnings- och webbredaktioner, contentbyråer och marknadsföringsavdelningar jobbar utifrån en kalender. Ofta har de planerat sitt innehåll väldigt långt i förväg och med hänsyn till säsonger, högtider, och målgruppens skiftande behov.
Om du är influencer har du mycket att vinna på att arbeta på liknande sätt med dina egna kanaler.

Hur gör man en redaktionell kalender?

Hur gör man en bra redaktionell kalender då? Svar: Precis hur du vill. Alla lösningar som låter dig brainstorma och lista alla dina idéer och schemalägga innehåll veckor och månader i förväg funkar bra. Papper och penna såväl som digitala verktyg går finfint.

I den här guiden tänker jag dock använda onlineverktyget Trello är för att det är a) gratis! b) lättanvänt och c) flexibelt.

Med Trello kommer du åt dina listor och idéer på alla dina enheter, och du kan också bjuda in andra att samarbeta med dig.

Gör en redaktionell kalender i Trello

 Redaktionell kalender i Trello listvy

I Trello jobbar man med boards, listor och kort. En board är en slags digital anslagstavla där alla listorna och korten bor. En board består av listor, så många listor du vill. Och i listorna skapar du kort.

Dessa kort får en kort beskrivning, men om du klickar på dem ser du att du kan fylla dem med allt möjligt. Text, bilder, kommentarer, checklistor, förfallodatum, länkar, filer…
På korten kan du också sätta labels: färgkodade etiketter som du väljer själv.

I exemplet har jag gjort en lista för varje huvudkategori, en lista för samarbeten, och listor för övriga innehållskanaler. Jag har också färgkodat korten i mina inläggskategorier för att få bättre översikt över dem i kalenderläget senare.

Det finaste med Trello är just kalenderläget, som du aktiverar under Power-ups i boardens meny. (Gå till ”Show menu” uppe i högerkanten, klicka på ”Power-Ups” och välj ”Calendar”.) När du har kalendern aktiverad kan du klicka på “Calendar” upptill i boarden och skifta mellan ditt listläge och kalenderläge:

 Redaktionell kalender i Trello kalendervy månad

Alla kort som har förfallodatum kommer dyka upp i kalendern, och du kan då flytta runt dem som du vill på dagarna.

Ja, det var allt du behöver veta om Trello. Nu sätter vi igång och skapar en redaktionell kalender...

Följande steg går jag igenom när jag planerar innehåll för en blogg och tillhörande kanaler:

1. Anteckna högtider och temadagar som är relevanta för målgruppen

Bra länkar:
http://almanackan.se/
http://temadagar.se/kalender/

Ta även med eventuella högtider och milstolpar som är betydelsefulla för dig och din verksamhet.

2. Förutse målgruppens behov

Sätt dig in i din målgrupps vardag. Anteckna vilka behov och utmaningar din målgrupp har under olika tider på året.

3. Brainstorma inlägg utifrån säsong och behov

Utgå ifrån dina innehållskategorier och brainstorma inlägg anpassade för årets säsonger och speciella dagar så att du kan planera för dem i god tid.

Brainstorma också inlägg inspirerade av de utmaningar och behov du identifierat hos din målgrupp under de olika säsongerna.

Skapa en lista på din Trelloboard att lägga alla idéerna i, eller gör som jag gjort i exemplet och skapa en lista för varje huvudkategori och sortera idéerna i dem.

4. Gör en månadsmall

Brainstorma vilka slags inlägg kan återkomma vid ungefär samma tidpunkter varje månad.

5. Gör en veckomall

Brainstorma vilka slags inlägg som kan återkomma varje vecka. Du kan växla mellan månads- och veckoläge i kalendern. Det är användbart när du ska planera den kommande veckan:

 Redaktionell kalender i Trello veckovy

Försök också få till en bra blandning av olika ämnen och inläggstyper varje vecka, samt en bra mix av personligt och mer värdeskapande, SEO-anpassat innehåll.  Labels i Trello hjälper dig göra detta.

6. Fyll på i kalendern!

Nu är det bara att börja fylla på med kort i dina listor och ge dem förfallodatum för att de ska dyka upp i kalendern. Du väljer själv hur många veckor eller månader du vill planera i förväg. En månad är lagom tycker jag, även om jag gärna löst planerar tre månader i förväg.

Lämna gärna lite utrymme i kalendern för spontanitet, och för mer personliga eller tidsaktuella inlägg. Du kan alltid stuva om allteftersom. En redaktionell kalender måste inte följas slaviskt, utan kan även användas mer som en inspirationguide.

7. Knyt ihop med dina övriga kanaler

Har du även ett Instagramkonto eller en YouTube-kanal som du också ska fylla med innehåll? Då kan du planera dem på samma ställe så att du synkar alla dina kanaler kring samma teman. Detta gör det mycket enklare att se samband och knyta samman innehåll över flera kanaler.

 

Nu har du en självklar plats att förvara alla dina idéer, få översikt över din strategi och planera dina veckor. Med en redaktionell kalender i ryggen står du aldrig utan inspiration, och kan fokusera på att skapa bra innehåll som ger resultat.


 Checklista: Redaktionell kalender