Så gör du en moodboard för din hemsida

 Så gör du en moodboard för din hemsida med Pinterest

Hur kan en designer landa i en färdig idé från till synes ingenting alls? Det undrade jag länge. Hur visste hon att loggan skulle vara gul? Hur kom han fram till just det där typsnittet? Ja, var börjar man egentligen när man ska ta fram en hemsidedesign? Det här inlägget ska handla om startpunkten för all slags grafisk design: moodboarden.

Sanningen är att inga idéer föds ur ett vakuum. De föds ur det som redan finns. Man stjäl lite här och lite där och kombinerar ihop det till något nytt. Allt “originellt” som skapas är alltså en kombination av element och influenser som redan finns. Det här är inte bara sant för webbdesign utan för alla kreativa yrken. (Läs boken Steal like an artist av Austin Kleon!)

Och är det inte en tröstande tanke? Det finns inga kreativa genier som bara sätter sig ner och spottar ur sig fantastiska saker. Även de börjar från noll och har en process de följer för att hitta sina idéer.

Jag tänkte dela med mig av en del av min process när jag ska ta fram en ny grafisk profil och hemsida. Det allra första jag gör, som lägger grunden för hela den övriga designen, är en moodboard.

Vad är en moodboard?

En moodboard är ett kollage som förmedlar den övergripande känslan kring ditt varumärke eller företag.

Den består av en salig blandning bilder som visar till synes helt irrelevanta saker för en hemsidedesign, men som tillsammans pekar åt en viss riktning. Utifrån en moodboard kan sedan en designer plocka ut färger och färgkombinationer, mönster, idéer för typsnitt, bildspråk, et.c.

Vad är Pinterest?

In den här guiden använder vi Pinterest för att skapa en moodboard för en hemsida. Pinterest kanske uppfattas av de flesta som ett socialt nätverk, men i själva verket är det en sökmotor, en av världens största. En visuell sökmotor som förvisso har många sociala funktioner.

Vad är Pinterest då? Tänk på det som en digital anslagstavla där du nålar upp (“pinnar”) bilder på sånt du gillar. Du kan ha så många tavlor och pins du vill. Du kan söka på ord och fraser och bläddra bland miljontals bilder som du enkelt sparar till någon av dina egna tavlor. Du kan följa andra “pinnare” eller deras tavlor, för att påverka vad som visas i ditt Pinterest-flöde. Och Pinterest ger dig idéer baserad på det du redan har pinnat.

 Inredningsinspiration på Pinterest

Pinterest är användbart för så många saker. För att samla inspiration, t.ex. för inredning, mode och frisyrer. För att spara och samla recept. Eller för att samla artiklar, videos och infografik. I vårt fall så ska vi använda Pinterest för att skapa en moodboard för en ny hemsida.

skapa en moodboard

Steg 1: Skaffa ett Pinterestkonto

Gå till www.pinterest.se. Här kan du välja att skapa ett konto antingen med en e-post och lösenord, eller med ditt Google- eller Facebook-konto. Processen tar bara några minuter, och sen är du igång!

Har du redan ett Pinterestkonto loggar du såklart bara in på det istället. 😀

Steg 2: Skapa en “board” för din moodboard

Det första du ska göra nu, kanske efter att du klickat runt och bekantat dig lite med Pinterest, är att skapa en anslagstavla att bygga din moodboard på. En anslagstavla kallas på Pinterest för en board, och en board är alltså en samling pins (bilder).

För att skapa din board klickar du in på din profil i menyn upptill på skärmen, och väljer sen “Boards” i listan under ditt namn:

Screen Shot 2018-10-04 at 11.22.11.png

Klicka nu på “Create a board”-rutan med den röda plusknappen för att skapa en ny board:

Screen Shot 2018-10-04 at 11.26.01.png

Här döper du din board. Du kan markera den som “Secret” om du vill hålla den hemlig, men om du ska visa den för en designer så behöver du låta den vara publik.

Nu när din board är skapad är det bara att börja spara pins till den! Det gör du genom att klicka på de röda “Save”-knappar som dyker upp när du för muspekaren över bilder. Eller som syns när du klickat på en bild för att titta närmare på den.

Screen Shot 2018-10-04 at 13.02.21.png
Screen Shot 2018-10-04 at 13.02.56.png

Du väljer vilken board bilden ska hamna på genom att välja den i listan intill Save-knappen.

Steg 3: Samla inspiration

Vad söker man på då? Det som ligger närmast till hands är kanske att söka på de mest uppenbara orden. I mitt exempel med yogainstruktören: ord som “yoga”, “meditation”, “wellness”, et.c. Men det finns faror med att söka på breda och vaga ord som dessa. Här kan vi se att när jag sökte på “yoga” fick jag mest upp en massa bilder på folk som yogar och kartor med yogaposer:

Screen Shot 2018-10-04 at 10.01.36.png

Dessa passar inte in på en moodboard. Vi är inte ute efter typiska stockphoto-bilder, instruktionsbilder, eller att visa det vi tänker på direkt. Vi vill inte förmedla den allmängiltiga idén av vad yoga är. Vi vill förmedla vad just vi tycker att yoga är, vad vår verksamhets vinkel på yoga är. Och vi vill förmedla detta genom färg, form, mönster och miljö.

Detta görs bäst genom att leka associationsleken.

Vad tänker just jag på när jag hör ordet “yoga”?

Stillhet. Styrka. Frid. Omtanke.

Även dessa ord är för vaga att söka på, så jag associerar vidare:

Vad ser jag framför mig när jag tänker på dessa ord?

Naturen, havet, levande ljus, lyktor, polerat trägolv, gröna växter, lugna blåa färger, väldoftande te…

Nu är mina ord konkreta och visuella, så jag testar att söka i Pinterests sökruta högst upp på skärmen. Tänk på att du får bäst resultat om du skriver dina sökord på engelska. Det kan krävas lite extra klurande och översättande, men du kommer få många fler sökträffar och därför mer att välja på.

Ordet “ocean” ger många fina resultat:

Screen Shot 2018-10-04 at 12.04.11.png


Med fina resultat menar jag bilder som är vackra att se på och som transporterar mig till en plats eller får mig att känna något. Jag testar samma sak med “tea”:

Screen Shot 2018-10-04 at 12.05.59.png

Blandade resultat här. En infografik om tesorter transporterar inte mig någonstans, men den här bilden på en burk med te gör det:

Screen Shot 2018-10-04 at 12.08.12.png

Visst kan man nästan känna doften? Det finns också många vackra, naturliga färger i bilden.

Ett annat trick du kan göra för att hitta bra bilder till din moodboard är att ställa dig själv frågan: “Om min verksamhet var en miljö eller plats, vad skulle den vara?” För mitt yogainstruktörsexempel kanske jag tänker på en ljus taklägenhet med stora fönster, högt i tak och vackert trägolv:

Screen Shot 2018-10-04 at 11.10.53.png

Här finns gott om bilder som transporterar och förmedlar en känsla. Perfekt!

TIPS! När du klickar in på en pin för att titta närmare på den så visar Pinterest en “More like this”-sektion under bilden. Här går det ofta att hitta fler och ännu bättre bilder baserade på samma färger och atmosfär som den första bilden:

Screen Shot 2018-10-04 at 12.14.27.png


Steg 4: Sålla

En bra moodboard innehåller varken för få eller för många bilder. För få, och du eller din designer kommer inte ha tillräckligt mycket att gå på när ni ska ta dina idéer vidare. För många, och resultatet kan bli spretigt eller överväldigande.

Jag tycker att en moodboard med minst 6st och max 20st bilder funkar bäst.

När du har pinnat ett gäng bilder är det dags att titta på din board och sålla lite. Klicka på din profil uppe i menyn, välj att visa dina boards och klicka där på din moodboard. Så här ser min ut:

Screen Shot 2018-10-04 at 12.16.57.png

Nu frågar jag mig själv:

  • Gillar jag helhetsintrycket av min board? Stämmer det överens med hur jag känner kring min verksamhet?

  • Finns det bilder om inte riktigt passar in?

  • Finns det kontrast mellan ljust och mörkt bland mina bilder?

  • Har jag några olika färger att välja mellan, eller är min färgskalan för entonig? (Jag vill t.ex. inte ha en moodboard fylld med bara gröna nyanser.)

  • Har jag dubbletter på min moodboard som känns överflödiga?

Du tar bort pins från din board genom att föra muspekaren över den och klicka på pennsymbolen:

Screen Shot 2018-10-04 at 12.22.53.png

Och när redigeringsrutan dyker upp klickar du på “Delete”:

Screen Shot 2018-10-04 at 12.23.01.png

Försök rensa ner din moodboard till 10-20 bilder som tillsammans känns som du och din verksamhet, som innehåller lite olika färger, mönster, miljöer och kanske vacker typografi.

Nu är din moodboard klar!

Och sen då?

När du har din moodboard kan du antingen använda den för att designa din hemsida själv. Jag har en onlinekurs som leder dig igenom hela den processen.

Eller så ger du din moodboard till en designer, som då har en alldeles utomordentlig utgångspunkt för att ta fram en grafisk profil och hemsida åt dig. När du är inne på din board finns en delningsfunktion du kan använda för att skicka en länk till din board:

Screen Shot 2018-10-04 at 13.13.09.png